Jak słuchamy muzyki w dobie serwisów streamingowych?

Jak posiadanie ze sobą w każdej niemal chwili około 30 milionów utworów wpływa na to, jak słuchamy muzyki? Paul Lemere, dyrektor jednego z działów w Echonest – firmie, którą niedawno przejęło Spotify – przedstawił podczas konferencji SXSW dane pokazujące to jak, gdzie i czego słuchają użytkownicy największego serwisu streamingowego.

Niestety jak dotąd nie pojawił się zapis jego wykładu, więc zmuszony jestem bazować na tym, co znalazłem na jego temat w sieci.

Najpierw demografia:

Następna kwestia: kiedy słuchamy? Oto kilka slajdów dotyczących co prawda USA, ale sądzę, że w Polsce wygląda to bardzo podobnie. Na poniższych wykresach fajnie widać, kiedy Amerykanie słuchają playlist „dokawowych”, kiedy tych do ćwiczeń a kiedy imprezowych.

Bardzo dużo informacji o tym, jacy artyści są najpopularniejsi np. wśród 55-latków znajdziecie poniżej w slajdach z prezentacji. Z mojego – musicprogrammerskiego – punktu widzenia jednym z ciekawszych spostrzeżeń jest fakt, że nowymi gatunkami stały się konteksty, w których słuchamy muzyki.

Użytkownik nie musi się więcej zastanawiać nad tym, czy znajomi, którzy wpadają do niego wieczorem będą chcieli słuchać popu czy rapu. Włącza po prostu jakąś weekendowo-posiadówkową playlistę i ma problem z głowy.

Doświadczenie wyniesione z pracy w Open FM podpowiada mi, że dobre nazwanie playlisty/stacji to jakieś 80% sukcesu. Klucz kontekstowy w nazwie wydaje się być o wiele skuteczniejszy od gatunkowego . Stacja Największe przeboje pop nigdy nie będzie miała tak dobrej słuchalności jak stacja Do pracy nawet jeśli będą grały to samo.

Powyższy slajd zdaje się to potwierdzać. Należy też pamiętać, o tym, że nawet jeśli na Spotify trafia jakiś fan hip-hopu, to pewnie wcześniej czy później trafi na playlistę gatunkowo-kontekstową, np: Hip-Hop Party, Hip-Hop Chill czy Rap Workout.

Polecam przejrzeć sobie slajdy z prezentacji, bo choć jest tam może zbyt dużo danych dla fanów „muzyki z excela”, to można trafić na takie ciekawostki, jak ten wykres pokazujący liczbę słuchaczy utworu „Don’t want to miss a thing” Aerosmith

Wszystkie slajdy znajdziecie poniżej.

Źródło: Spotify Insights

Reklamy
Jak słuchamy muzyki w dobie serwisów streamingowych?

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s